Over het beoogde pedagogisch-didactische klimaat op Produs
Er is gekozen voor de twee onderdelen die vaak in één adem worden genoemd, te onderscheiden in de verdere beschrijving. Het team van Produs werkt met een aantal gezamenlijke didactische waarden. Deze zijn direct van belang voor het onderwijs dat wij bieden. Ook heeft het team met elkaar pedagogische waarden vastgesteld. Deze zijn van belang voor onze omgang met de leerlingen en met hun ouders.
Leidende principes/waarden voor ons onderwijs zijn:
- We bieden uitdagend onderwijs, leggen de lat op de juiste hoogte voor elke leerlingen.
- We bieden een voor leerlingen herkenbare structuur in elke les, gebaseerd op de 5 rollen van de docent.
- We bieden onderwijs met activerende werkvormen waardoor leerlingen zich betrokken voelen bij het leerproces.
- We werken resultaatgericht en laten de leerlingen zien hoe ze vooruitgaan in hun leren.
- We werken vanuit het landelijk curriculum dat voor praktijkscholen is vastgesteld.
Leidende principes in onze omgang met de leerlingen en hun ouders zijn:
- We tonen respect voor elke leerling en diens ouders, nemen hen en hun vragen serieus.
- Ouders zijn onze samenwerkingspartners.
- We bieden een veilig schoolklimaat, zodat een leerling zich optimaal kan ontwikkelen.
- We stellen duidelijke en eenduidige grenzen aan het gedrag van de leerlingen, vanuit het principe ‘We gedragen ons’.
- We maken elke dag een nieuwe start met de leerling, er is weer een schone lei en de leerling is welkom en voelt zich welkom.