Ontwikkelingsplan
Het onderwijs op Produs is maatwerk. Misschien wel het beste voorbeeld is het ontwikkelingsperspectief (OPP), dat de mentor aan het begin van het schooljaar voor iedere leerling opstelt en dat wordt uitgewerkt in een individueel ontwikkelingsplan (IOP). Het IOP is drie maanden geldig en wordt daarna weer aangepast. Er staat in aan welke doelen de leerling de komende periode gaat werken. Daarnaast wordt per leerling een lijst van algemene arbeidsvaardigheden twee keer per jaar door alle docenten ingevuld.
Het OPP en IOP worden met de leerling en de ouders besproken. De leerling heeft dus een belangrijke inbreng. Daarvoor voert de mentor regelmatig (elke 3 tot 4 weken) coachingsgesprekken met de leerling. Dan komt niet alleen het IOP aan bod, maar ook hoe het verder op school gaat, wat voor hulp de leerling van de docent nodig heeft en hoe de leerling het beste kan leren. Samen kijken ze terug op de afgelopen periode en ze maken afspraken voor de komende periode. Deze worden vastgelegd in het nieuwe IOP. De rode draad is: wat wil je leren, wat is daarvoor nodig en waar ga je aan werken? Wij denken zo het maximale uit iedere leerling te kunnen halen.
Produs vindt het ontzettend belangrijk dat de ouders de leerdoelen kennen en ondersteunen. Daarom bespreekt de mentor samen met de leerling het OPP aan het begin van het jaar met de ouders en daarna twee keer in het jaar het IOP.